وبلاگ

5 دليل اساسی که نگارش با قلم خودنويس را مهم تر می کند

خودنویس مونته ورده Invincia Carbon کروم

این پست را به اشتراک بگذارید.

من اولين شخصي نيستم که در زمينه نگارش با خودنويس يا چرا بايد باخودنويس بنويسيم، مقاله مي نويسم اما آخرين نفر هم نخواهم بود. خب، قاطعانه مطمئنم کسی که از نوشتن با خودنویس لذت برده باشد، حتی اگر به صراحت به زبان نیاورد، کم و بیش چنین فهرستی یا مجموعه ­ای از دلایل دارد. چنانچه شما به عنوان خواننده این متن سابقه نگارش با خودنويس را ندارید، ممکن است هرگز به اين صراحت در این مورد فکر نکرده باشيد . اگر کسي تا به امروز این نوع نوشتن را تجربه نکرده باشد، شايد با خواندن اين مقاله به خودنويس علاقه مند شود و از مزایای نوشتن با خودنویس لذت ببرد.

قبل از شروع اين مقاله می­ باید به سه نکته کوچک اشاره کنيم.

اين مقاله درباره منافع نوشته دست نویس و استفاده از ابزار آنالوگ به صورت عمومي نيست. همچنين این مقاله کوچکترين مخالفتي یا تضادی با ابزارهاي ديجتالي که امروزه روال روزمره شده از قبیل کيبورد، نوشته هاي ديجيتالي، آی­پد و …  ندارد. در این موارد مفصل خواهیم نوشت.

اين مقاله مربوط به اين نيست که ما بايد فقط با خودنويس بنويسيم، شرايط و دلايل بسيار زيادي وجود دارد که چرا يا کدام يک از ابزار مانند خودکار، روان نويس، مداد و خودکار ژله اي در شرايط مختلف بسيار راحت و مناسب  مورد استفاده قرار مي گيرند و حتي خودم هم از اين وسايل استفاده مي کنم.

اين مقاله يک برداشت جامع و قابل اجرا نیست. اينجا قصد دارم تنها نتيجه سالها تجربه و استنباط شخصي خود را در  زمينه استفاده ازخودنويس بيان کنم که شايد اين مسئله باعث رونق بازار خودنويس گردد. شايان ذکر است که اين پنج اصل مهم در بلند مدت شامل مرور مي گردد و تغييراتي در آن صورت خواهد گرفت.

و حالا، پنج دليل مهم که چرا بايد با خودنويس بنويسيم :

kilk قلم کیلک

طراحي بدنه

جلوه ظاهری بسیاری از نوشت افزارها، در معنای عام خود، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.  شکل بدنه همه اتودها یکسان است و رنگ اغلب خودکارها مشکي یا آبی است و حتي ضخامت نوک خودکارهاي ژله ای و رنگي بسیار محدود است. اگرچه این نوشت افزارها در غالب موارد، جوابگوی نیازهای شما هستند، اما استفاده از خودنويس دنياي جديدي از نوشتار در برابر چشمانتان باز مي کند.

در حال حاضر خودنويس هاي مختلفي با سايز و طرح هاي مختلفي موجود مي باشد: براي نمونه ميتوان به خودنويس 149 بزرگ و پهن مون بلان و خودنويس هاي بسيار زيبا و اصيل واترمن که با ظرافت خاصي طراحي شده است، ياد کرد. ازهمه جالب تر مي توان به طرح هاي اغراق ­آمیز مونته گراپا دراين باره اشاره کرد.

خودنویس پینایدر Avatar Deluxe
خودنویس پینایدر Avatar Deluxe

نوع سر قلم پهن يا نازک

وقتي ميخواهید نوشتن را شروع بکنيد در وهله اول درب به طرف قلمهای ژاپنی باز می شود. قلمهای نوک ژاپنی با ظرافت Fine یا Extra Fine قادر به ترسیم خطوطی به نازکی یک موی سر هستند، به نامهای Sailor وPlatinum  در بازار موجود می باشند. بعد از گذشته زمانی کوتاه، تمایل به استفاده از خودنویسی با نو ک پهن­تر پیدا مي کنيد.  این نوکها در قلمهائی مانند  Pelikan آلمان موجود است که پهن تر از یک مو می نویسند.

جوهر خودنویس Private Reserve 60ml Avocado
جوهر خودنویس Private Reserve 60ml Avocado

رنگ جوهر

وقتي که صحبت نوشتن با جوهر رنگی مي شود، اولين برندی که به ذهن میرسد برند  Diamineيا Pilot  است که داراي طيف هاي  متعددی از رنگ آبي مي باشند.  لازم به ذکر است که جوهرهائي که توسط کارخانه هاي ديگر توليد می­شوند، طیف های مختلفی از رنگ طوسی یا مشکي  است البته در رنگ هاي ديگري مانند زرد، قرمز، قهوه اي ، سبز و غيره….  موجود هستند. این رنگها به نسبت رنگهای آبی یا مشکی مورد استقبال قرار نمي گيرد.  اين نظر کلي این نویسنده است . به هر حال کمپاني  Rohrer & Klingners که در زمينه جوهر فعاليت مي کنذ  داري 18 طيف رنگي مي باشد که ميتوان گفت که اين توانايي را دارد که با ترکيب مختلف رنگها تا بي نهايت طيف و رنگ به وجود آورد.

احساسات (علاقه)

وقتي شما يک قلم يا خودکار يکبار مصرف را از دوست يا مشتري دريافت مي کنيد تا زماني که آن خودکار قابل استفاده است از نوشتن با آن لذت مي بريد.  ولي وقتي جوهر آن به اتمام می­رسد، و به آن قلم علاقه­ مند شده اید، شما تمایل دارید که آن قلمی که از آن خاطره دارید را نگه داريد ولی در اصل این قلم به یک هدیه بی مصرف تبدیل شده است و نهایتا آن یادگاری را به دور خواهید انداخت.

ولي اين اتفاق هرگز براي یک خودنويس هدیه شده نمي افتد.  اگر شما يک قلم را از کسي که برایتان خيلي مهم است، هديه بگيرید يا اينکه قلمی برای فارغ التحصیلی هدیه بگیرید، این خودنويس به یادگاری با ارزش تبدیل میشود.  به راحتي ميتوانيد با شارژ کردن فشنگ و یا پر کردن جوهر برای تمام عمر با آن بنویسید. حتي اگر قلم شما خراب بشود، به راحتي مي توانيد با مراجعه به مراکز سرویس و یا کارخانه تولید کننده قلم، آن قلم را مجددا زنده کنید..

در آن صورت ممکن است این قلم یک همدم مادام العمر برای شما باشد. قلمی خاطره انگیز که بسیاری از احساسات خود را در گذشته ثبت می‌کردید.  شاید قلم شما نقش یک خراش در شبی بیاد ماندنی که شما از آن خاطره دارید، داشته باشد یا شاید ابزاری بشود که به شما کمک می‌کند تا آنچه را که در زندگی روزمره ­تان وجود دارد را یادداشت کنید، یا موقعیتی ایجاد کند تا ایده‌های جدیدی برای آینده خود برنامه­ ریزی کنید. به طور خلاصه شما ابزاری دارید که به نوعی بخش هایی از شما را در خود حمل می کند و شاید حتی فرزندان شما از روزی که آن را به آنها تحویل می دهید به حمل و استفاده از آن افتخار کنند. من خودم یک خودکار دانش آموزی پلیکان از دهه 1960 دارم. چه کلماتی ممکن است با این قلم نوشته شده باشد؟ چه اتاق هایی را دیده؟ چه موضوعاتی با آن بررسی شده؟  در چه بحث هائی شرکت داشته؟  چه تحقیقاتی با آن مطالعه شده؟

احساس و ظاهر

شما نمي توانيد تجربه بي نظير نگارش … حس حرکت قلم و ریزش جوهر بر روي کاغذ را با هيچ احساس ديگري مقايسه کنيد. اصلا زحمت تطبیق این حس را با حس دیگری به خودتان ندهید!  البته نوشتن با مداد بر رو کاغذ بسيار زيبا است، ولي احساس نوازش کردن سر قلم خودنويس بر روي کاغذ بي همتاست .

شما براستی نوشتن را «احساس» می‌کنید – بین شما، نوک قلم، جریان جوهر، کاغذ و کلماتی که متعاقباً تشکیل می‌شوند، ارتباط وجود دارد. به علاوه هیچ دو نوکی حس یکسانی ندارند. همانطور که می گویند، در حالی که هر نوک «روح خاص خود» دارد، یک نوع نوک نیز برای ترجیحات مختلف افراد وجود دارد. شما حسی شبیه به “کره گرم روی شیشه” را ترجیح می دهید؟ باید با امتحان سر قلم­های مختلف، خودنویسی را انتخاب کنید که با نوع نوشتار شما با روح شما ارتباط برقرار می کند.  قلم مورد علاقه این نویسنده، خودنویس واترمن است. 

یکی از فاکتورهای معمولی که برای خودنویس در نظر گرفته می شود این است که خودنویس تنها به منظور نوشتن طراحی شده است نه چیز دیگر ، همانند میخی که میان دو انگشت شما قرار می گیرد و به واسطه چکش به دیوار کوبیده می شود. اشکالی در این دیدگاه تک بعدی وجود ندارد، چون اکثر مردم چنین دیدگاهی را دارند.

در هر زمانی نوشتن با خودنویس شآن خودش را به همراه دارد، تمام. مضاعف بر این، از توان این نویسنده خارج است.  مثلا، چرا کت شلوار سه تیکه بسیار با وقار  است؟ چون هست!

مشترک شدن در خبرنامه ما

به روز رسانی دریافت کنید و از بهترین ها بیاموزید

بیشتر برای کاوش

خودنویس استربروک
مقالات قلم

بررسی برند استربروک

استربروک در سال 1858 شروع به فعالیت کرد که سابقه طولانی در خلق بسیاری از شناخته شده ترین و مورد

ویسکونتی ونگوک
مقالات قلم

بررسی ویسکونتی ون گوک

سری ویسکونتی ون گوگ،  آمیخته از رزین طبیعی منحصر به فرد جهت نمایش پالت های رنگ روغن آثار ونگوک ساخته

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.